• Schibsted Media GroupEspen Sundve, Produktdirektør

Schibsted sikter mot nye høyder

Da “dot com-bobla” sprakk med et brak i 2001 og mange aktører tråkket hardt på bremsen, tok mediehuset Schibsted en viktig beslutning som de neppe angrer på i dag. De tråkket på gassen i stedet. Resultatet er blant annet finn.no, VG-nett og ikke minst VGTV i Norge og solide digitale posisjoner i over 30 land i de fleste verdensdeler.

– Hvis du ser globalt på det, så har Schibsted gjort noe som nesten ingen andre etablerte mediehus har gjort. De har akseptert at man må kanibalisere seg selv for å vokse. Med det mener jeg at vi tok beslutningen om at vi skulle fortsette å investere digitalt når de andre trakk seg ut. Som for eksempel Finn, som fikk lov til å bygge seg opp separat, VG-nett ble et eget selskap, det samme ble VG-mobil og VGTV. Nå gjør vi det nok en gang med vår satsing på en ny generasjon produkter, sier Espen Sundve, Produktdirektør for neste generasjon medieprodukter i Schibsted.

Sundve, som alltid har vært veldig interessert i den digitale verden, studerte industriell økonomi og teknologiledelse på NTNU i Trondheim. Etter det andre året med studier startet han et lite selskap sammen med noen kamerater. Så begynte han å navigere seg litt inn mot hvem i Norge som gjorde noe interessant digitalt og som fokuserte på innovasjon og vekst. Han var fast bestemt på å ikke begynne å jobbe et sted hvor det bare var ingeniører.

– Det var da jeg kom over Schibsted og søkte meg inn som “Summer intern” i 2006. Jeg jobbet da mye med søkemotoren Sesam, en stor investering og på mange måter en feilsatsning. Eller med andre ord et forsøk på noe som ikke gikk bra i Schibsted. Men det sier mye om selskapet, de tør å satse. Så fullførte jeg mastergraden i Trondheim, før jeg begynte som trainee i Schibsted i 2008, forteller Sundve.

Han virker ganske ung til å være direktør i en så stor bedrift, men som han selv sier:

– Sjefen hos vår største konkurrent er et par år yngre enn meg, og han heter Mark Zuckerberg. I tillegg til Facebook ser han også på Google og YouTube som konkurrenter.

Man må tørre å tenke nytt

– Informasjonsteknologi gjør det mulig å effektivisere mange ledd. Hvis du for eksempel tar hotellnæringen, som alltid har vært ganske hierarkisk med store etablerte aktører, blir nå utfordret av en digital plattform som heter Airbnb. Det samme blir taxinæringen av Uber. De er teknologiselskaper fra dag én og konkurrerer på et helt annet grunnlag, sier han.

– Utdanning er et annet eksempel, hvor det stadig dukker opp nye digitale læringsplattformer som konkurrerer med tradisjonelle utdanningsinstitusjoner. Helsenæringen blir også utfordret i større grad. Dette er ekstra viktig å ha i bakhhodet innen media fordi vi har kommet mye lenger på den digitale transformasjonen enn mange andre bransjer. Det har pågått siden slutten av 90-tallet, legger han til.

Mange mulighter

– I Schibsted får du mange muligheter til å utvikle deg underveis. Da jeg var trainee i 2 år jobbet jeg i rubrikkdelen av Schibsted. I 2009 var vi tilstede i 10 land, og da jeg sluttet der i 2013 var vi 27 land. Jeg hadde gleden av å være med på det og fikk mange muligheter til å teste ut noe nytt. Vi jobbet hele tiden med teknologer som var litt anno det året, og ikke 10 år bak som i mange andre sammenhenger. Der bygde jeg opp en bred erfaring og fikk jobbe både strategisk og operasjonelt, forteller Sundve. Han legger til at det ble mye reising i den perioden.

– Jeg har alltid vært interessert i strategi, så jeg har også vært innom strategiavdelingen i Schibsted, hvor jeg fikk være med på å forme satsningen på produkt- og teknologiutviklingen i selskapet, sier Sundve. I 2014 åpnet muligheten seg i VG i rollen som utviklings- og teknologidirektør, før han i 2016 tok et steg inn i den globale produktledergruppen til Schibsted som direktør for neste generasjons medieprodukter.

Absolutt en attraktiv arbeidsgiver

– I Schibsted er det mange forskjellige selskaper og dermed mange forskjellige fagfelt du kan jobbe innenfor, forklarer Sundve.

– Vi er tilstede i over 30 land, så man har også muligheten til å jobbe andre steder enn i Norge. I tillegg til det finner du mange forskjellige mennesketyper med ulik kompetanse, alt fra statsvitere, designere, ingeniører, journalister, økonomer og teknologer. Du får også muligheten til å gå i dybden. Vi har for eksempel verdensledende miljøer innen teknologi.

Han legger til at traineeprogrammet i Schibsted også er veldig bra, med solid faglig oppfølging og mentoring. Programmet er en utmerket start på en interessant karriere i Schibsted.

Ambisjonsnivået er høyt i Schibsted

– Ambisjonen er å være et globalt ledende internetthus med base i Europa. Og det er ikke noe Schibsted bare sier. De viser det med storsatsninger og nyansettelser – som for eksempel at sjefen for data og analyse i Twitter nettopp flyttet fra San Francisco til Oslo for å lede data science i Schibsted. Dette er noe jeg vil være med på, sier Sundve. Han legger til at alle bransjer vil endres ganske radikalt gjennom ny teknologi.

– Så hvorfor ikke begynne i et selskap som ligger midt i navet av den digitale transformasjonen, og som samtidig viser vilje til å innovere og teste ut nye ting, investere og satse på unge folk. Menneskene her er egentlig grunn nok i seg selv til å begynne her. En herlig miks av ulike bakgrunner. Uansett hvor jeg går i Schibsted finner jeg stor entusiasme og kunnskap, avslutter Sundve.

Tekst: Plapre for Universum

Foto: Line Slotnæs

Kontakt med Schibsted Media Group

http://www.schibsted.com/no/