• SkatteetatenChristina Haug (28): Rådgiver Skatteetatens IT- og servicepartner, Tobias Kløvstad Torrissen (41): IT-arkitekt

Søker stadig forbedringer og innovasjon

Det er ingen enkel oppgave å skulle opprettholde stabil produksjon på en av de viktigste tjenestene i samfunnet, og samtidig søke stadige forbedringer og innovasjon. Men det er den utfordringen Christina og Tobias i Skatteetaten har valgt å jobbe med.

– Vi snakker om tjenester som håndterer over tusen milliarder kroner, sier Tobias. Det er et betydelig ansvar, men det er jo nettopp det som gjør Skatteetaten til et spennende sted å jobbe. Det er en interessant utfordring å drive innovasjonsarbeid samtidig som man skal sikre stabil drift av såpass viktige tjenester.

Christina trigges også av viktigheten og omfanget av Skatteetatens tjenester. Hun jobber som rådgiver i brukskvalitet.

– Vi må jo ta hensyn til en bred brukergruppe – alt fra 16åringen som nettopp har fått frikort til eldre mennesker på 90 som ikke er like vant med digitale løsninger. Begge skal oppleve at tjenestene våre er enkle og gode å bruke.

En tjeneste Christina har vært med på å utvikle er den nye veiledningen til postene i selvangivelsen på skatteetaten.no. Der får man nå en enklere oversikt over hva de ulike postene er, hvilke som er relevante og hvordan man fører dem.

Øyet som ser

For å sikre at tjenestene Skatteetaten tilbyr er tilpasset brukerne, har de etablert et brukerkvalitetslaboratorium som blant annet tar i bruk blikksporingsteknologi.

– Ved bruk av blikksporing ser vi hvor blikket til brukerne fester seg på siden, og kan tilpasse layout og plassering av budskap opp mot det, sier Christina.

Det var under en slik test Skatteetaten fant ut av store knapper ikke nødvendigvis er gode knapper, da noen knapper rett og slett ble så store at de ikke fremsto som knapper lengre.

Digitalisering av offentlig sektor

Tobias har jobbet med en rekke ulike prosjekter, men felles for de alle er en stadig digitalisering av offentlig sektor.

– Akkurat nå jobber jeg mye med å sikre at den informasjonen vi samler inn kan deles med andre offentlige etater, som for eksempel NAV og pensjonskassen. Det vil både effektivisere offentlig sektor, men gjør det også langt enklere for både det private og næringslivet.

På huset

Til forskjell fra mange andre virksomheter, står Skatteetaten for mye av IT-utviklingen selv.

– Vi legger ned en 600 000 utviklingstimer selv, i tillegg leier vi inn en del timer – så totalt blir det vel rundt regnet 1 000 000 utviklingstimer, sier Tobias.

For både Tobias og Christina er det å ha kontroll over hele prosessen spennende.

– Det er klart det er moro å ha styringen gjennom hele prosessen, sier Christina. Vi kan følge prosjektet fra start til mål, og lærer sånn sett mye mer. Jeg liker også langsiktigheten i det vi jobber med, det er store prosjekter som går over tid.

– Dessuten er det enklere å tilpasse prosjektet underveis når vi selv står for utviklingen, sier Tobias. Endringer blir det jo nær sagt alltid, og da er det viktig å kunne tilpasse seg uten å måtte endre til dels rigide kontrakter med diverse leverandører.

Tekst: Hans Petter Stub
Foto: Line Slotnæs

Kontakt med Skatteetaten

https://www.skatteetaten.no/